החזרי מס לשכירים – איך זה עובד?

חישוב המס בישראל הינו שנתי ונקבע על פי גובה השכר כאשר בחישוב מגולמים אלמנטים שונים שמשפיעים על אחוז המס הסופי. רוב האלמנטים הללו תורמים להורדת אחוזי המס בשל התחשבות בגורמים שונים שנקבעו על ידי החוק.

עובד שכיר מקבל משכורת חודשית מהמעסיק ומונפק לו תלוש שכר אבל במקרים רבים יש באפשרותו לבקש חישוב שנתי וכן בדיקת החזרי מס לשכירים באמצעות פניה לפקיד השומה באזורו. כך, מתברר כי לשכיר מגיעים החזרים אשר מגיעים לו לאחר החישוב השנתי. לעיתים, מדובר גם על סכומים משמעותיים ונכבדים אשר יכולים לסייע לו כלכלית למטרות שונות ובהתנהלות היום-יומית.

לאילו שכירים מגיע החזר מס?

שכיר יכול לקבל הקלות בתשלום המס בנסיבות שונות – מדובר על שכירים שגרים באזורים המוגדרים כאזורים מועדפים על ידי המדינה ובהם אחוזי המס נמוכים יותר. המדינה קבעה אחוזי מס נמוכים יותר לאזורים בהם נכללים ישובי ספר וישובים אחרים בהם היא מנסה לעודד מגורים. שכיר מישובים אלו צריך להוכיח במסמך מתאים ומטעם הרשות המקומית כי אכן הוא גר בהם. שכירים שהינם חיילים משוחררים זכאים אף הם להנחות במיסים. עובדים שעבדו בחו"ל בחברה זרה או אצל מעסיק ישראלי יכולים, במקרים רבים, לקבל החזרי מס ועוד.

נסיבות אחרות שעשויות לסייע בהחזרי מס לשכירים נובעות מחוסר עבודה רצוף לאורך שנת המס. ההשתכרות בפועל במקרה כזה נמוכה בחישוב שנתי. היות והמס שנקבע בתלוש הינו חודשי הרי בחישוב שנתי מגיע לעובד החזר. בנוסף ישנם גם מקרים רבים טעויות חישוב של המס על ידי המעביד שחלקן נובע מחוסר ידיעה על ההטבות המגיעות לו או מחוסר התייחסות אליהן. לעיתים, האשם הוא בעובד עצמו שלא דיווח על שינוי במצבו המשפחתי. דוגמא בולטת לכך הוא ראש משפחה שהפך לחד הורי והזכאי להטבות מס. עם הגשת הדרישה להחזר מס הוא יכול לתקן אי דיווח זה. קיימים מקרים בהם בן הזוג הינו עצמאי ואז ניתן לעשות חישוב מס מאוחד של שניהם בסוף שנה.

אז מה עושים בדיוק?

יש להגיש בסוף שנת מס בקשה להחזר מס – יש צורך לצרף טופס 106 שהינו למעשה ריכוז כל השכר השנתי אצל המעסיק. במקרים בהם עובדים אצל מספר מעסיקים יש להגיש טפסי 106 מטעם כולם. בנוסף, יש להגיש אישורים מהביטוח הלאומי בגין אבטלה, פגיעה בעבודה, שירות במילואים וכדומה. גם אישורים על הפקדות בקופות גמל, הפקדות לביטוח חיים, תרומות למוסדות שמוכרים על ידי רשויות המס ועוד יכולים להביא לקבלת נקודות זיכוי בתשלומי מס הכנסה. כמו כן נדרשים אישורים על הכנסות מריביות ומרווחים בבורסה וכדומה. פקיד המס מחשב ההכנסות השנתיות הללו ומחליט על גובה ההחזר (במידה ומגיע). הכספים נכנסים לחשבון השכיר במהלך השנה ולאחר שנשלח אליו דו"ח מסודר מטעם מס הכנסה. ניתן לבצע בקשה בצורה עצמאית אולם מומלץ לעשות אותה באמצעות מומחה לתחום.

חישוב המס בישראל הינו שנתי ונקבע על פי גובה השכר כאשר בחישוב מגולמים אלמנטים שונים שמשפיעים על אחוז המס הסופי. רוב האלמנטים הללו תורמים להורדת אחוזי המס בשל התחשבות בגורמים שונים שנקבעו על ידי החוק. עובד שכיר מקבל משכורת חודשית מהמעסיק ומונפק לו תלוש שכר אבל במקרים רבים יש באפשרותו לבקש חישוב שנתי וכן בדיקת החזרי מס לשכירים באמצעות פניה לפקיד השומה באזורו. כך, מתברר כי לשכיר מגיעים החזרים אשר מגיעים לו לאחר החישוב השנתי. לעיתים, מדובר גם על סכומים משמעותיים ונכבדים אשר יכולים לסייע לו כלכלית למטרות שונות ובהתנהלות היום-יומית. לאילו שכירים מגיע החזר? שכיר יכול לקבל הקלות בתשלום המס בנסיבות שונות – מדובר על שכירים שגרים באזורים המוגדרים כאזורים מועדפים על ידי המדינה ובהם אחוזי המס נמוכים יותר. המדינה קבעה אחוזי מס נמוכים יותר לאזורים בהם נכללים ישובי ספר וישובים אחרים בהם היא מנסה לעודד מגורים. שכיר מישובים אלו צריך להוכיח במסמך מתאים ומטעם הרשות המקומית כי אכן הוא גר בהם. שכירים שהינם חיילים משוחררים זכאים אף הם להנחות במיסים. עובדים שעבדו בחו"ל בחברה זרה או אצל מעסיק ישראלי יכולים, במקרים רבים, לקבל החזרי מס ועוד. נסיבות אחרות שעשויות לסייע בהחזרי מס לשכירים נובעות מחוסר עבודה רצוף לאורך שנת המס. ההשתכרות בפועל במקרה כזה נמוכה בחישוב שנתי. היות והמס שנקבע בתלוש הינו חודשי הרי בחישוב שנתי מגיע לעובד החזר. בנוסף ישנם גם מקרים רבים טעויות חישוב של המס על ידי המעביד שחלקן נובע מחוסר ידיעה על ההטבות המגיעות לו או מחוסר התייחסות אליהן. לעיתים, האשם הוא בעובד עצמו שלא דיווח על שינוי במצבו המשפחתי. דוגמא בולטת לכך הוא ראש משפחה שהפך לחד הורי והזכאי להטבות מס. עם הגשת הדרישה להחזר מס הוא יכול לתקן אי דיווח זה. קיימים מקרים בהם בן הזוג הינו עצמאי ואז ניתן לעשות חישוב מס מאוחד של שניהם בסוף שנה. אז מה עושים בדיוק? יש להגיש בסוף שנת מס בקשה להחזר מס – יש צורך לצרף טופס 106 שהינו למעשה ריכוז כל השכר השנתי אצל המעסיק. במקרים בהם עובדים אצל מספר מעסיקים יש להגיש טפסי 106 מטעם כולם. בנוסף, יש להגיש אישורים מהביטוח הלאומי בגין אבטלה, פגיעה בעבודה, שירות במילואים וכדומה. גם אישורים על הפקדות בקופות גמל, הפקדות לביטוח חיים, תרומות למוסדות שמוכרים על ידי רשויות המס ועוד יכולים להביא לקבלת נקודות זיכוי בתשלומי מס הכנסה. כמו כן נדרשים אישורים על הכנסות מריביות ומרווחים בבורסה וכדומה. פקיד המס מחשב ההכנסות השנתיות הללו ומחליט על גובה ההחזר (במידה ומגיע). הכספים נכנסים לחשבון השכיר במהלך השנה ולאחר שנשלח אליו דו"ח מסודר מטעם מס הכנסה. ניתן לבצע בקשה בצורה עצמאית אולם מומלץ לעשות אותה באמצעות מומחה לתחום.

צרו קשר עוד היום ותאמו פגישת ייעוץ ללא עלות מצדכם

    ליצירת
    קשר

      ×

      בחרו תאריך וזמן מתאים לפגישת ייעוץ ללא עלות

        Call Now Button דילוג לתוכן